PDA

Pogledajte punu verziju : islam i brak



Spam
01-10-2006, 11:09 PM
ISLAMSKI BRAK – SVRHA I ZNACAJ

U vremenu kada se konstantno zapljuskujemo zapadnjackim "vrijednostima" i neislamskim nacinom zivljenja i kada je izrazeno nastojanje da se on imitira i slijedi, kada su u srcima mnogih Bosnjaka marksisticke utopije o porodici kao "neprihvatljivom drustvenom obliku povezanosti koji vremenom mora odumrijeti", te kada jos uvijek osjecamo posljedice agresije, rusenja i razgradnje svega vrijednog, pa i porodice kao osnovne celije drustva, i kada je sasvim ocigledno da je opstanak zdrave muslimanske porodice uveliko doveden u pitanje, namece se zivotnim aktueliziranje pitanja porodice, njene svrhe i uloge u drustvu.

Radi navedenog nastojat cemo u najkracim crtama oslikati smisao i vaznost islamskog braka, te znacaj porodice u izgradnji muslimanskog drustva.



BRACNI ZIVOT JE PROPISAO ALLAH (DZELLE [ANUHU)

Bracni zivot nije institucija koja je protokom vremena nastala i razvijala se, nego je ustanovljena Bozijom rijecju da bi covjeku omogucila normalne uvjete za stvaralacki rad. Ljudska rasa je produkt ove institucije, a nije brak produkt ljudske rase. O tome Allah (dzelle sanuhu) kaze:



O ljudi, bojte se Gospodara svoga, koji vas od jednog covjeka stvara, a od njega je i drugu njegovu stvorio, i od njih dvoje mnoge muskarce i zene rasijao. I Allaha se bojte – s imenom cijim jedni druge molite – i rodbinske veze ne kidajte, jer, Allah, zaista, stalno nad vama bdi.

U Kur'anu (azimu’s-san) se takodjer govori da su bracni odnosi koji su ispunjeni spokojstvom, ljubavlju i blagoscu – znak Boziji:



I jedan od dokaza Njegovih je to sto za vas, od vrste vase, stvara zene da se uz njih smirite, i sto izmedju vas uspostavlja ljubav i samilost; to su, zaista, pouke za ljude koji razmisljaju.

Samim tim moze se ustvrditi da je porodica prirodna, a ne umjetna tvorevina i da je ona stara koliko i sam covjek. U hadisu Bozijeg Poslanika (alejhi's-selam) se izricito naglasava da je bracni zivot praksa ranijih poslanika:



Boziji Poslanik (alejhi's-selam) je, kako to prenosi Ebu Ejjub, rekao:

Cetvoro cini dio prakse svih poslanika: stid, upotreba mirisa, koristenje cetkice za zube (misvaka) i sklapanje braka.

Brak je velika Allahova (dzelle sanuhu) blagodat covjeku. Tu blagodat osjecamo prije svega u tome sto je od iste vrste muskarcu stvorio zenu tako da je moguc zajednicki zivot, saradnja, da je moguce razumijevanje medju njima. Dalje se ta blagodat ogleda u nacinu razmnozavanja. Allah (dzelle sanuhu) je htio da potomstvo nastaje spajanjem muskarca i zene u trenutku potpunog prepustanja i potpunog isprepletanja. U tom casu mijesaju se tijela i duse i u najvecem uzitku, koji je u prvom trenutku prozet bolom Allahovom voljom zacinje se novi zivot.



BRAK KAO UGOVOR

Premda je brak od Allaha (dzelle sanuhu) naredjena institucija i cin ibadeta svaki brak kao takav je u prirodi ugovor dvaju suprotnih spolova. Rijec nikah upotrebljava se za vjencanje i u Kur'anu (azimu’s-san) i u Sunnetu i podrazumijeva akd, tj. ugovor.

Pristanak oboga, muskarca i zene, uz prisustvo svjedoka je jedan od izricitih uvjeta za valjanost vjencanja u islamu. Ovim se zeli podvuci da je vjencanje drustveni dogovor, uzvisen i svecan, ali ipak ugovor, koji je kao i svaki drugi raskidiv. U opravdanim situacijama dozvoljeno je razvrgnuti brak i okrenuti se sklapanju novog. Medjutim, s obzirom da brak nije obicni formalno-pravni ugovor ciji su predmet nekretnine ili sl. nego, kao sto smo vec istakli, cin ibadeta kojim se omogucava radjanje i odgajanje djece u duhu islama, razvrgavanje ovog ugovora je nepozeljno, posljednja mogucnost u situaciji bracnog nesklada i disharmonije, te jedina institucija koja je, iako dozvoljena, Allahu (dzelle sanuhu) mrska.



VJERA SUPRUZNIKA

Vjera ustanovljuje cvrste temelje bracnoj zajednici. Muslimanu i muslimanki nije dozvoljeno da se zene ili udaju za mnogobosce. Brak treba da bude sklopljen medju partnerima koji imaju zajednicke poglede na zivot i moral i koji djeluju potpuno u duhu sa Bozijim odredbama. To je dalje izrazeno principijelnim stavom o braku gdje je pravilo:



Nevaljale zene su za nevaljale muskarce, a nevaljali muskarci za nevaljale zene; cestite zene su za cestite muskarce, a cestiti muskarci za cestite zene…

Sasvim jasno se vidi i iz samog ajeta da bracna zajednica nije jednostavni oblik seksualnog medjuodnosa, nego je osnovica vjerske i drustvene egzistencije.

S druge strane bracni zivot je izuzetno cijenjeni vid ibadeta. Tako ce Ibn Hemmam jednom prilikom reci: Ozeniti se je veci ibadet nego izbjegavati zenidbu radi posvecivanja ibadetu.



BRAK

Islam preporucuje, a u vecini slucajeva i naredjuje sklapanje braka. Zabranjen je svaki oblik vanbracnih i istospolnih seksualnih odnosa. [erijatski propisi zahtijevaju da se seksualna zadovoljenja vrse u braku, jer tako partneri preuzimaju odgovornost za ujednaceno i stabilno vladanje u drustvu. Ovo treba da bude elementarni oblik bracne veze i stabilnost porodicnog zivota. Medjusobni odnosi nisu nesto sto bi trebalo da bude privremeno i prolazno, naprotiv oni treba da budu stalni, jer bi iz privremenih i prolaznih odnosa proizilazile posljedice stetne po drustvo, a brak je nesto ozbiljno, prihvaceno od strane oba partnera, sto zahtijeva toleranciju i nastojanje da se zivi u zajednici i doprinosi drustvu.

Brak je rjesenje, kao uostalom i citav islam, koje cilja na to da se pomire duhovne teznje i tjelesne potrebe, da se spasi cednost bez odbacivanja ljubavi, da se reguliraju strasti i nagoni kako covjek potpunim predavanjem njima ne bi postao zivotinja ili jos gori, niti da se upotpunosti sputaju kako covjek ne bi postao melek, jer ni to nije cilj islama.

Supruznici treba da nastoje da svako od njih pokazuje onom drugom najbolje u sebi, tjelesno i moralno.

Institucija porodice ima vrlo znacajnu ulogu u muslimanskom drustvu. Otprilike jedna trecina kur’anskih pravnih propisa odnose se na porodicu i njeno prikladno uredjenje.



SVRHA I ZADATAK PORODICE

Osnovna uloga porodice ima drustveno-kulturnu strukturu i odrzavanje mehanizma da bi se osigurala drustvena, ideoloska i kulturna stabilnost nad cjelokupnim razvojem u drustvu. Ako bi se zeljeli konkretizirati zadaci porodice, oni bi se mogli uociti u sljedecem:

Spam
01-10-2006, 11:09 PM
Odrzavanje i produzavanje ljudske vrste

Odrzavanje ljudske rase i civilizacije i njen kontinuitet u funkciji covjeka kao Bozijeg namjesnika zavisi od valjane operativnosti mehanizma za radjanje i umnozavanje. Allah (dzelle sanuhu) govoreci o toj ulozi zene istice:



Zene vase su njive vase, i vi njivama svojim prilazite kako hocete, a pripremite sto i za duse svoje. I bojte se Allaha i znajte da cete pred Njega stati. A ti obraduj prave vjernike!

O vaznosti nataliteta govori se i u hadisima Bozijeg Poslanika (alejhi's-selam):



Aisa (radijallahu anha) prenosi da je Boziji Poslanik (alejhi's-selam) rekao:

Sklapanje braka je moj nacin zivljenja (sunnet), pa ko ne radi po njemu – nije moj. Zenite se i udajite, jer cu se ja ponositi vasom brojnoscu pred sljedbenicima ranijih poslanika. Ko je u mogucnosti – neka se zeni, a ko nije neka posti, jer mu je tada post zastita.





Zastita morala

Seksualni nagon je prirodna stvar i stvoren je kao poticaj. Mada je to zajednicko svim zivim bicima, kod ljudi i zena postoje neki specificni aspekti. Druga ziva bica nisu sposobna za taj poticaj u svako vrijeme, nego im se javlja u toku jedne sezone ili tokom odredjenog ciklusa.

Kod ljudskog roda nije takav slucaj. Poticaj kod njih uvijek postoji stoga se mora na odredjeni nacin kontrolirati i kanalisati. Kontroliranje je vrlo znacajno zbog drustvene i kulturne usmjerenosti. Srednji put, koji nije ni potpuna apstinencija, a ni nekontrolirano seksualno opcenje, moze jedino da vodi u stabilan i zdrav zivot.

Brak je sredisnji put izmedju celibata, potpune apstinencije od seksualnih odnosa koji u slucaju da se striktno provodi dovodi do isceznuca ljudske vrste, i bluda, prostitucije koji zbog brojnih zlih posljedica do kojih neminovno dovodi (najtezih zaraznih bolesti, gubljenja casti, ugleda, morala i drugih moralnih, pa i egzistencijalnih vrijednosti…) postepeno dovodi, takodjer, do opce anarhije i u konacnici nestanka ljudske vrste.

Islam zabranjuje vanbracni odnos, ali naredjuje bracnu zajednicu koja osigurava kontrolni mehanizam za seksualne porive. On je neka vrsta sigurnosnog ventila za seksualni moral. Kur'an (azimu’s-san) brak naziva tvrdjavom (hisn), odn. udatu zenu (muhsina), jer je ona tom zajednicom zasticena od nemoralnog nacina zivota.

Psihoemocionalna stabilnost, ljubav i ljubaznost

Treci cilj braka je postizanje psiholoske, emocionalne i duhovne snage. Odnosi u porodici, posebno medju supruznicima, trebaju biti i duhovno jaki. Oni trebaju zajednicki dijeliti dobro i zlo. Taj odnos treba poluciti ljubav, ljubaznost, milosrdje, prijateljstvo, medjusobno povjerenje, pozrtvovanje, utjehu i nastojanje da se drugom pritekne u pomoc. Samo u okviru porodice duhovni potencijal ljudi i zena postaje stvarnost i razvija cistocu unutar i izvan porodice.

Odnos izmedju muskarca i zene u braku je odnos mira u kojem se duse odmaraju i koji ispunjava ljubav i samilost. Allah (dzelle sanuhu) kaze:



I jedan od dokaza Njegovih je to sto za vas, od vrste vase, stvara zene da se uz njih smirite, i sto izmedju vas uspostavlja ljubav i samilost; to su, zaista, pouke za ljude koji razmisljaju.

Ajet skrece paznju i muzevima i zenama da je jedan od najvecih dokaza Allahove (dzelle sanuhu) moci i plemenitosti sto je covjeku stvorio zenu, od iste vrste da uz nju smiraj nadje.

U Kur'anu (azimu’s-san) odnos izmedju muza i zene uporedjen je sa odnosom prema odjeci, s obzirom da odjeca stiti od raznih povreda (vatrom, ostrim predmetom, jakim pritiskom…), ukrasava onoga koji je nosi, vrlo je bliska tijelu, ona je tik uz njega, ona mu daje toplinu i komoditet, i zbog svega toga ne mozemo bez nje:



One su odjeca vasa, a vi ste odjeca njihova…

Boziji Poslanik (alejhi's-selam), kao osoba najodanija, najpredanija Allahu (dzelle sanuhu) i osoba koja ga se najvise boji ne ustrucava se da iskaze divljenje zenom:

Enes (radijallahu anhu) prenosi Poslanikove (alejhi's-selam) rijeci:

Od ovoga svijeta odusevljavaju me zene i miris, a radost mi je u namazu!

Odgajanje potomstva

Funkcija donosenja ploda na svijet bez drugog dijela (oca), djecije obrazovanje i odgajanje, njegovo skolovanje, zivotna orijentacija, izgradnja karaktera, postupno uvodjenje u vjerovanje i kulturu, ostalo bi nepotpuno.

Nikakva druga institucija, niti vise njih ne mogu preuzeti takvu brigu za ovu funkciju – odgoj djeteta.

Drustvena i ekonomska sigurnost

Institucija porodice vazan je dio islamskog sistema drustveno-ekonomske sigurnosti.

Izdrzavanje porodice ozakonjena je duznost muza, cak i ako je supruga imucna. Pomaganje rodbine je posebnim propisima naredjeno. Siromasni rodjaci imaju prvenstveno pravo na zekat i na druge doprinose koje su obavezni davati imucniji clanovi porodice. Nasljedno pravo propisuje ekonomske obaveze unutar porodicne strukture.

Jedna od funkcija bracne zajednice i porodice proteze obaveze na rodjake i njihovo povezivanje sa cjelokupnim sistemom materijalne sigurnosti, pa je i ekonomska uzajamna zavisnost i pomoc njen znacajan element. Islam je uspostavio sistem psiho-drustvene sigurnosti. Punoljetni clanovi porodice ne smiju dozvoliti smjestanje starijih u staracke domove, sirocadi u domove za nezbrinutu djecu, siromaha i nezaposlenog se nesmije ostaviti da zivi od prosnje. Svi navedeni problemi rjesenje nalaze u uredjenoj porodici koja treba biti humana i plemenita u zadovoljenju potreba svakog njenog clana.

Prosirivanje porodicnog horizonta i doprinos koheziji u drustvu

Bracna zajednica isto tako usmjerava prema prosirivanju pojedinacnih odnosa i razvijanju srodstva medju razlicitim i mnogostranim grupama u drustvu – medju porodicama, plemenima, narodnostima i nacijama.

Bracne veze su kao mostovi izmedju razlicitih porodica, plemena, zajednica, krajeva, nacija i instrument koji uspostavlja jednakost ljudi prosirivanjem rodbinskih odnosa.

Motiv za napor i pozrtvovanje

Brak na posredan nacin nadahnjuje povecanje osjecaja za odgovornost i uzrokuje nastojanje stalnih napora za udovoljenje svakidasnjih zivotnih potreba, prije svega porodice, a samim tim i drustva u cjelini, i poboljsavanje ekonomskog razvoja. To covjeka vise angazira, trazi da vise privredjuje cime bogati i razvija drustvo, a prije svega svoju porodicu. Najveca satisfakcija za sav njegov trud, muku i zalaganje jeste osjecaj da je nekog dragog ucinio srecnim i zadovoljnim, da mu je omogucio normalan zivot i razvoj. Zbog tog osjecaja roditelj je spreman na najveca odricanja i zrtve.



Ustrojavanje specificnog drustvenog ponasanja kako unutar porodice tako i izvan nje

Stupanjem u brak muskarac i zena upotpunjuju sve svoje potencijale, oni se uozbiljuju i vise se osjecaju dijelom jednog kolektiva, clanovima jedne zajednice, nego pojedincima. Oni uspostavljaju sasvim drugaciji nacin zivljenja. Svaki od supruznika, zatim potomaka i clanova sire porodice preuzimaju dio odgovornosti funkcioniranja porodice i svako od njih ima svoje obaveze. Te obaveze utjecu na planiranje vremena i tacno izvrsavanje obaveza unutar i van kuce.

Islam istice jednakost covjeka i zene kao ljudskih bica. Ova jednakost ne utjece na razlicitost njihovih pojedinacnih uloga i funkcija u drustvu. Islam ne dopusta neogranicenu slobodu mijesanja spolova i ovo posmatra kao suprotnost ulozi koja im je dodijeljena u porodici i zivotu. Primarna odgovornost zene je da poklanja svu paznju domacinstvu i porodici i svemu sto zahtijeva angaziranost i razvoj ove institucije. Odgovornost za privredjivanje i uzdrzavanje, te stanovanje ostaje potpuno na suprugu koji se brine uporedo i za obrazovanje i odgoj djece, optimalno djelujuci u kuci i obogacujuci medjuodnose u porodici, zajedno sa suprugom.

Iz Svoje velike milosti prema ljudima Allah (dzelle sanuhu) je dao muskarcu zenu da s njom omoguci daljnji razvoj i sirenje ljudske vrste, da se s njom u legalno sklopljenom braku zastiti od nemorala, anarhije i svih zlih posljedica koje razvrat sobom donosi, da uz nju nadje smiraj i utjehu nakon neuspjeha koje neminovno svaki covjek dozivljava u radu, da zenidbom udruzi postojece materijalne resurse i da svojim pojacanim angazmanom radi na boljitku svoje porodice, odn. cijele zajednice, da spajajuci dvije porodice radi na ucvrscivanju sirih drustvenih veza i odnosa, da zajedno sa suprugom ucestvuje u odgajanju i obrazovanju djece, samim tim nove generacije koja ce pronositi dalje emanet kojeg je Allahu (dzelle sanuhu) podario covjeku, kao Svom namjesniku na Zemlji.

Poslije svega navedenog sasvim izlisnim se cini pitanje da li se zeniti ili ne, i da li raditi na daljnjem razgradjivanju vec postojecih porodica ili njihovom svijanju i jacanju?!

FERDY
07-10-2006, 10:50 AM
Sve to što si naveo znaju i pripadnici ostalih kultura i religija. Čuli su oni i za brak i za sex i za svašta nešto. Prema tome nije islam niti njegov emisar Muhammed otkrio toplu vodu. A te "zapadnjačke vrijednosti" kako ih nazivaš kod muslimana su odavno naišle na pogodno tlo i to u još gorem obliku. Podsjetit ću te da je osuđeni krajiški imam Mulalić u braku i da je osnovao porodicu, ali da to nije obuzdalo njegov seksualni nagon, da seksualno zlostavlja maloljetne djevojčice na mektepskoj nastavi u džamiji. Je li on to radio u ime Allaha??? A da ne pominjem "sportsko hrvanje" među kojekakvim hodžicama, koje završi homoseksualnim orgijanjem. :p